Na pracę doktorską Barbary Mydlak składa się pięć instalacji wykonanych z papieru ręcznie czerpanego. Zostały wykonane ze specyficznych materiałów nawiązujących do konkretnych pomieszczeń domu rodzinnego i wspomnień autorki m.in. z celulozy pochodzącej z igieł sosnowych, kwiatów piwonii, mieszanek ziołowych, lnianych ubrań czy wosku. Poszczególne zasłony mają charakterystyczne zapachy, istotne w procesie przywoływania zdarzeń z przeszłości. Każda z instalacji — przeskalowanych ksiąg jest skonstruowana z pojedynczych stron, które można odczytać, kiedy światło uwidacznia ich włóknisty zapis. Wystawie towarzyszy projekcja video przedstawiająca dokumentację instalacji w domu rodzinnym autorki oraz dysertacja przedstawiona w formie pięciu książeczek dopasowanych do rozmiaru dłoni.
Praca doktorska została zrealizowana na Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu.
Promotorką pracy doktorskiej jest prof. dr hab. Anna Goebel.
Więcej informacji: https://bip.uap.edu.pl/wiadomosci/12172/wiadomosc/230422/mgr_barbara_mydlak
Strona internetowa autorki: www.barbaramydlak.com
Foto: Barbara Mydlak
* * *
Barbara Mydlak ur. w 1987 roku w Biłgoraju, obecnie mieszka i pracuje w Gandawie (Belgia). W latach 2008-2011 studiowała archeologię na Uniwersytecie Warszawskim. W 2017 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi, a następnie Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie na Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu. W latach 2019-2021 pracowała w Pracowni Projektowania Tkaniny na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Szczecinie. Prowadziła wykłady i warsztaty m. in. w China Academy of Art (CAA) w Hangzhou, IHECS Brussels, czy Tainan National University of The Arts (TNNUA). We wrześniu 2022 roku otworzyła swoje studio artystyczne w Gandawie jako jeden z artystów wybranych do programu Nucleo Kunstenaars Ateliers.
Barbara Mydlak transformuje włókna z wyrzuconych roślin, tworząc instalacje m.in. z papieru ręcznie czerpanego przy użyciu tradycyjnych Wschodnich technik czerpania papieru oraz autorskich metod. Jej sztuka jest silnie związana z naturą i regionalnymi tradycjami. Dorastała w otoczeniu lasów i rzek południowo-wschodniej Polski, w miejscu, gdzie nadal kultywuje się wiele obrzędów i lokalnych rytuałów. Ma to istotny wpływ na jej twórczość i stanowi dla niej inspirację.
Prace Mydlak są związane z jej autobiograficznymi historiami, metodami i procesami zapominania konkretnych wspomnień i traum, a także rytuałami, głównie związanymi z chorobą, śmiercią i procesem umierania. Jej instalacje mają element efemeryczny, są wykonane z nietrwałych, delikatnych i podatnych na zniszczenie materiałów, które można przekształcać i ponownie wykorzystywać. Jej obiekty zmieniają się w czasie pod wpływem warunków zewnętrznych i substancji użytych w procesie tworzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.